söndag 4 december 2011

4 December 2011 - Pynta med granris

Granris på kabeltrumman framför vår ytterdörr.
Ett enkelt sätt att skapa julstämning både ute och inne är att använda granris (tallris och enris funkar bra det med), fint och sedan doftrar det så ljuvligt.


Granris kan användas till mycket, strö det på backen, lägg det i blomlådor, linda det kring trappräcken, bind kransar eller sätt det i en glasburk som en stor vacker bukett.

Vill du inte bara ha granris kan du pynta det med ljusslingor, kulor, äpplen, små julklappar eller precis vad som helst.

Hade jag en furstukvist skulle jag gärna ha det så fint som på bilden nedan, men jag har ingen.

Välkommen. Entrén har gjorts julfin med granris, ljusslingor och en lykta. Räcket är inlindat med konstgjort granris med tillhörande ljusslinga, smart och hållbart, 149 kronor, Rusta. Till dörren gjorde vi en krans med äkta granris, en halmkrans från Panduro för 39:50 kronor användes som stomme. Granriset lindades runt stommen med ståltråd och sen fäste vi en ljusslinga med små ljus i runtom kransen. I stället för dörrmatta la vi en rejäl hög med grankvistar och en liten minigran placerades vid sidan av räcket. Halmbockarna från Åhléns kostar 79 kronor/styck och lyktan från Bruka, 495 kronor. Foto: MAGNUS SELANDER
Bild lånad från Expressen Leva & Bo

Så istället får jag göra det bästa med de förutsättningar vi har, och resultatat blev som följer:
Blomlådorna på framsidan har jag fyllt med granris istället för ljungen som hade tröttnat ur helt och bara såg allmänt vissen och ledsen ut.
På baksidan lade jag granris på altanen framför glasdörrarna på uterummet, kommer att bli jättefint bara det behagar sig komma lite snö.
Framför förrådet har jag placerat en liten gran i en zinkhink, ska köpa en liten ljusslinga och sätta i den.

1 kommentar:

  1. Vad fint det blev! Är så juligt med granris, sen doftar det så gott också.
    Kram Ingela

    SvaraRadera