måndag 21 november 2011

Svenskt Tenn - Estrid Ericson


Dukningsinspiration från Svenskt Tenn

I oktober 1924 öppnar butiken Svenskt Tenn på Smålandsgatan i Stockholm. Bara trettio år gammal har teckningsläraren Estrid Ericson från Hjo investerat arvet hon just fått från sin far i ett eget företag. Numer återfinns butiken på Strandvägen 5 i Stockholm.
10 år efter att Estrid grundade Svenskt Tenn kom Josef Frank in i företaget. Tillsammans skapade de den lika eleganta som färgstarkt mönstrade och högst personliga inredningsstil som genomsyrar sortimentet än idag.
Svenskt Tenn förblev sig likt under samhällsomvälvningar och världskrig, 50-talets framväxt av det svenska folkhemmet, 60-talets ungdomsdemonstrationer, 70-talets mjukisrevolution. Estrid Ericson höll i den dagliga driften av företaget ända fram till 1975, då hon, vid fyllda 81, sålde företaget till Kjell och Märta Beijers stiftelse. Men hon fortsatte som konstnärlig ledare i flera år till. Strax innan hon gick bort, 1981, skapade hon några av sina finaste tennpjäser någonsin.



Svenskt Tenns grundare Estrid Ericson drack sin favoritdryck te två gånger om dagen: två och en halv kopp på morgonen och två och en halv kopp till lunch. Ofta med denna dikt i sina tankar.

Den första koppen fuktar mina torra läppar.
Den andra bryter min ensamhet.
Den tredje koppen letar sig in till mina torra inälvor.
Den fjärde ger mig en lätt svettning.
Den femte renar mig.
Den sjätte för mig till de odödligas rike.

Lu Tung, kinesisk 700-tals poet

Efter en omfattande renovering har Svenskt Tenn nyligen slagit upp dörrarna på Strandvägen 5. En nyhet är en tesalong i Estrid Ericsons anda. Här kan man dricka sitt afternoon tea ur tekoppar från anrika italienska porslinstillverkaren Ginori. Man kan också köpa med sig sitt favoritte hem. Klicka HÄR för att komma direkt till tesalongen.

Bilder och text från svenskttenn.se

Förutom krukorna formgiven av Erika Pekkari som jag visat tidigare så är kuddarna, sminkväskan och necessären formgiven av Estrid Ericson mina absoluta favoriter från Svenskt Tenn ♥

2 kommentarer:

  1. Har testat tesalongen, hur trevligt som helst.
    Kram A-L

    SvaraRadera
  2. Håll utkik efter filmen Estrid som handlar om Estid Ericsons tidiga liv i Hjo på 20-talet.

    SvaraRadera