söndag 13 november 2011

Härligt läge

Min pappa och hans sambo har verkligen hittat ett fantastiskt boende. De har bott där i många år nu och lär ju inte vilja flytta i första taget.

Både lägenheten och läget är helt underbart. Perfekt för en segelbåtsfantast att ha egen brygga att lägga båten vid, 10 meter utanför ytterdörren.

Dessutom är hela området underbart vackert, Forsbacka Bruk består av massor av vackra byggnader och vatten. Bruket har anor från så tidigt som slutet av 1500-talet, för er som är intresserad finns lite information att finna HÄR. Intill det stora gamla industriområdet ligger den idylliska bruksparken och herrgården från år 1777, numera ombyggd till lägenheter. Även orangeri, kägelbana, grindstuga, brukskontor och arbetarbostäder är bevarade.

Tyvärr hade det redan börjat skymma när vi kom till pappa så mina bilder visar inte riktigt hur vackert det verkligen är.

Huset de bor i är från 1800-talet någongång, det består av fyra lägenheter och min pappa har den med absolut bästa läget, nämligen med utgång mot vattnet och bryggan. De gröna dörrarna är grymt läcker mot den putsade fasaden.

Alldelens bredvid huset ligger en gammal byggnad som jag tror har varit ett stall en gång i tiden. Sån snygg grannfastighet skulle jag också vilja ha!

Alldelens vid infarten till huset ligger Forsbacka Herrgård, även den ombyggd till lägenheter.
Pappas hus till höger på bilden, sett från andra sidan vattnet. Det gula huset till vänster är nog mitt absoluta drömhus, hur fint som helst och dessutom med jordens läge!
Forsbacka Herrgård sett från andra sidan vattnet.
Utsikt från pappas tomt, det är delar av Forsbacka Bruk vi ser på andra sidan vattnet.



För något år sedan rustade pappa badrummet, syns det att vi har lika smak när det kommer till val av glasvägg?
Som en extra krydda valde han att sätta in en glasruta där man ser rätt in i väggen. Då huset är så gammalt är alla väggar flera dm tjocka stenblock.

2 kommentarer:

  1. Om jag bodde så där mysigt skulle inte jag heller vilja flytta :)
    Kram A-L

    SvaraRadera
  2. Vackert är det. Hade turen att få göra ett studiebesök på Forsbacka Bruk för några år sedan. Skulle gärna ha de där omgivningarna utanför vår villa :)
    Kram Cissi

    SvaraRadera