lördag 25 juni 2011

Lugn och skön midsommar

I år firade vi midsommar i lugn och ro. Under dagen körde vi på med våra respektive projekt (makens projekt är något större än mitt - han bygger badrum och tvättstuga och jag målar om en vinhylla) och på kvällen grillade vi och senare bjöd vi över grannarna på lite efterrätt och vin. Vi satt ute (påbylsade i kylan) till klockan var närmare halv tolv. Invigde vår nya myggjagare som effektivt höll myggen på avstånd.

I dag har maken jobbat och jag har bara tvättat, fikat, tvättat lite till och sedan varit på kalas och fikat lite till. På kvällen nu har vi tittat på Svinalängorna med Ola och Noomi Rapace. En film helt i min smak, gripande, rörande och ruggig. Tehilla Blad spelar rollen som en ung Leena (Noomi spelar rollen som den vuxna Leena) och man känner verkligen hennes lidande, hennes hopp och hennes utsatthet. Det gjorde ont långt inne i hjärtat när den alkoholiserade mamman alltid valde den alkoholiserade pappans sida, ända in till döden trots att hon fick lida själv och ännu värre - se sina barn lida.

Det jobbiga med att se denna film är inte filmen i sig själv utan vetskapen om att det lever barn i dagens samhälle som har det så här jävligt.



Är det midsommar så är det, blev snittar till förrätt och pannacotta till efterrätt. Och givetvis lite sill och färskpotatis mitt i (även om det på bilden ser ut som vi bara ätit sallad och godisnappar =) 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar