söndag 8 maj 2011

Att måla om furumöbler

Tänk att en sån ful och trist möbel kan få nytt liv av bara lite vit färg! Eller ja, det var ju eg inget fel på möbeln i sig, men när allt annat på ovanvåningen blir nytt, ljust och fint så blev vår köpmannadisk extremt gammal, omodern och ful. Vi hade även ett fint vitrinskåp i furu som helt plötsligt inte passade in bland de andra möblerna. Men det rådde vi bot på med en pensel och några lager färg. Riktigt nöjd med resultatet, inte perfekt gjort, men helt klart godkänt.
Blev några svordomar under resans gång, men i efterhand så var det värt varenda en av de hårda orden som sades!

Har haft en helt underbar helg.
Vackert väder, bra konsert, fint hotellrum, skön hotellsäng, göttig hotellfrukost, toppenbra barnvakter och finbesök av en nybliven brud och hennes trallfågel till son ♥

Cat Stevens var en upplevelse jag är glad att jag fick vara med om (fast han fick inte speciellt bra kritik i tidningarna). Han öppnade urstarkt helt ensam med sin gitarr på scenen. Showen var rätt så enkel, inga specialeffekter eller mastig scenutrustning, men det tycker jag passar honom utmärkt. Någon av kvällstidningarna klankade ner på att han inte hade en rejäl popstjärneshow, men jag tror inte att vi som var på konserten gick dit för att se en popstjärna, då hade vi valt en helt annan artist. Ingen av de vi pratade med var iaf besviken och det var inte heller vi.



Både köpmannadisken och vitrinskåpet blev som nya när de fick några lager vitfärg på sig.
Ovansjö Kyrka står på hedersplatsen, den har min morfar gjort och den kommer nog alltid att stå framme. Dels för att morfen har gjort den och dels för att han ligger i minneslunden där och då känns det lite som han är med oss här hemma.

22 kommentarer:

  1. Vad fint det blev. Man glömmer lätt bort att gamla möbler kan bli som nya med lite färg. Ska nog ta fram penseln och måla lite jag med, har en gammal byrå som är riktigt ful men som jag inte kan göra mig av med av privata skäl.
    Fin blogg du har, kikar in lite då och då och får lite bra inspiration och glada skratt.
    Hoppas du får en helt underbar vecka!
    Kram Kerstin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Kerstin, vad glad jag blir att du tittar in till mig då och då och att du dessutom gillar det du ser =)
      Jaaa, måla om den så kommer du älska byrån både för att den är vacker och för att ni har en historia ihop!
      Tack snälla du, hoppas du får en underbar vecka också!
      Kram Annica

      Radera
  2. Hej! Så fina möblerna blev. Vad använde du för färg? Har ett likadant vitrinskåp jag skulle vilja måla.. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Linn, ja visst blev det skillnad när de blev målade...som en helt ny möbel =)
      Vi ruggade upp ytan med ett sandpapper innan vi grundade med grundfärg för snickerier inomhus (finns massor av märken att välja på, tror att vi i detta fall använde en grundfärg från Rusta av märket Reflekt). Sedan använde vi Beckers Elegant Aqua Halvblank Lackfärg i färgen 502 Antikvit till slutfinish. Minst tre lager färg får du räkna med (en grund och två med den riktiga färgen).
      Lycka till med målningen och kika gärna in och berätta hur det blev =)
      Kram Annica

      Radera
  3. Hej! Så fina möblerna blev. Vad använde du för färg? Har ett likadant vitrinskåp i furu som jag skulle vilja måla om.. :)

    SvaraRadera
  4. Hejsan!
    Jag hittade dig här när jag gogglade måla om furu och jag måste få berömma dej för ditt fina resultat av det du målat om vitt. jag ska göra samma sak med gubbens furuskåp som passar jättebra i en fjällstuga men inte hemma i vårt hus..;)
    Man blev riktigt inspirerad av din blogg..tusen tack!
    ha en riktigt fin dag
    Madde

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Madde, roligt att du tyckte möblerna blev fina.
      Tycker absolut du ska måla om skåpet, det blir en helt ny möbel på en gång.
      Kul att du känner dig inspirerad, det är så skönt att surfa runt bland alla fina bloggar och få en massa bra idéer =)
      Ha en fin dag du med!
      Kram Annica

      Radera
  5. Jätte fint! Jag har själv ett sådant vitrinskåp som står i pysselrummet som jag håller på att måla. Har hunnit med första strykningen. Måste säga att ditt vitrinskåp och skänk vart jätte fina! :) Furu är ju inte det snyggaste så vitt gör det ju så mycket bättre! Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det kommer att bli supersnyggt! Vi var nära att köra bort möblerna för de var så "fula" i furu, tur jag omvärderade det hela och målade dem istället. Dessutom får möblerna ett annat värde när man lagt ner så mycket tid på att måla dem =)
      Kram Annica

      Radera
  6. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera
  7. Här hamnade jag när jag googlade på "måla furumöbler"
    Vad fina dina möbler blev !!
    Nu tror jag bestämt att jag får ta mej i kragen och måla våran tråkiga furu telefonbänk vit.
    Vilket lyft jag tror att det skulle bli.
    Men målar du med pensel eller roller ?
    Funderar på om det blir randigt med penseln

    Mvh Catarina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Catarina, vad kul att du hamnade här hos mig =)
      Jag använde pensel när jag målade och det har inte blivit randigt.
      Lycka till med målandet, du kommer bli supernöjd när det är klart...blir en helt ny möbel!
      Kram Annica

      Radera
  8. Hej :)
    Hur gjorde du för att måla spröjsen? Använde du maskeringstape eller har du ngt annat knep??

    Med vänlig hälsning,
    Linda

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag började med maskeringstejp, men till slut målade jag på fri hand och använde ett rakblad att ta bort färgen på de ställen jag kommit åt fönstret.
      /Annica

      Radera
  9. Hanna Öhman15 juli 2014 17:06

    Hej! jag håller nu på att måla om ett likadant vitrinskåp och undrar hur du målade kring handtagen? mvh, Hanna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej, jag ber om ursäkt för ett mycket sent svar, har varit på semester.
      Jag använde en smal och tunn pensel och målade så försiktigt som jag bara kunde.
      Hoppas ditt vitrinskåp blev fint!
      Kram Annica

      Radera
  10. Hej,
    Dina möbler blev ju riktigt snygga! Jag har tidigare målat en furuskänk men inte vågat mig på vår vitrin som liknar din. Jag har inte målat den pga att jag inte löst hur jag ska göra för att det ska bli snyggt på insidan utan att ta bort glaset. Hur gjorde du? Hur gjorde du till exempel på insidan av spröjsen?
    /Anna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej, jag ber om ursäkt för ett mycket sent svar, har varit på semester.
      Jag har inte målat insidan av spröjsen, då de ligger på utsidan av glaset. Har bara spröjs på dörrarna så det är bara när man öppnar dem som det syns, och man tänker inte ens på det.
      Lycka till med målningen!
      Kram Annica

      Radera
  11. Hej!
    Vad fina dina möbler blev.Jag har köpt samma möbler som jag tänkte måla!
    Hur gjorde du ?Skulle du kunna hjälpa mig med en utförligare beskrivning.
    Vad för sandpapper , rengör man efter slipning med något innan målning?Använde du kvist lack? Var det Beckers elegant väggfärg?
    Hur mycket går det åt ca: till både skänk & vitrin?
    Tacksam för hjälp för jag vill ha samma fina resultat som dina möbler :)
    Tack på förhand!
    Karina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, det blev som en helt ny möbel. Jag ruggade bara upp ytan med 80-120 sandpapper, sedan torkade jag av den noga. Jag använde inget kvistlack. Om möbeln är väldigt skitig kan du behöva skura av den ordentligt, tänk då bara på att den måste få torka helt innan du börjar måla. Vi använde Beckers Elegant Aqua Halvblank Lackfärg i färgen 502 Antikvit, du hittar den på följande länk: http://www.beckers.se/produkter/inomhus/snickerier/elegant-aqua-lackfarg-halvblank. Beroende på hur många lager färg du behöver lägga på skulle jag tippa på att det går åt 1 liter grundfärg och minst 2 liter av lackfärgen.
      Lycka till med målandet!
      Kram Annica

      Radera
    2. Hej, jag googlade måla om furu och hamnade hit. Tusen tack för en kanon bra beskrivning och att du vill dela med dig din erfarenhet och kunskap.. hade skrivit till andra bloggare men fick inga svar. jag återkomma när jag har målat om mitt köksbord.

      ^Michelle

      Radera
    3. Ett köksbord, tänk vilken skillnad det kommer att bli i köket när bordet är färdigt. Ska bli spännande att höra vad du tycker om resultatet.
      Lycka till med ditt projekt!
      Kram Annica

      Radera