söndag 17 april 2011

SOS International

Jag har inte haft tid att följa serien SOS International som sänds på TV3, men tonåringen har spelat in de senaste två avsnitten så jag har precis tagit mig snyftandes och väldigt tagen från tvn. En olycka är ju aldrig rolig men tänk vad jobbigt och traumatiskt att vara med om en olycka utomlands. Engelska kan vi ju hyfsat bra i Sverigen, men inte medicinsk engelska, dessutom kanske sjukhuspersonalen där man är inte är så bra på engelska. Man måste känna sig enormt utlämnad och övergiven, ingen anhörig och svårt skadad på en annan del av jorden.

Serien bygger på att man får följa SOS International i deras dagliga arbete att stötta samt transportera hem skadade nordiska medborgare från jordens alla hörn och kanter. De har ca 8 000 medicinska transporter årligen, så de kan sin sak. Lustigt, eller egentligen tragiskt, så har SOS International en regelbundet återkommande flygtur som de kallar "Alpexpressen" som åker tur och retur Alperna och plockar upp svenskar som fått diverse benbrott.

Jag gråter iof för nästan ingenting, så detta program är ju som att tigga om en gråtattack. Nu på kvällen har jag bl.a.fått bevittna fem svenska killars tragiska Kenyaäventyr som slutade i en frontalkrock med tre döda, alla fem klarade sig med livet i behåll men mer eller mindre sårade. Dessutom har jag fått uppleva Tsunamin från 2004 i både bild och ord ännu en gång. Åke, en av SOS´s psykoterapeuter (som själv jobbar med att ta hand om svenskar som upplevt en tragedi utomlands) förlorade både sin fru och äldsta dotter i tsunamin och fick bli omhändertagen av sina kollegor i sin svåra stund.

Nu har inte min dator senaste Adobe Flash Player (och eftersom jag inte är administratör på lånedatorn så får jag inte ladda ner den heller) så jag kan inte titta på TV3 Play, annars hade det blivit ytterligare två avsnitt liggandes i sängen.

Får nog helt enkelt ta och utföra min nya favorithobby ist (nej, jag ska inte tvätte, det spar jag till morgondagen), dvs soooooooova =)
SOS International är Nordens ledande assistansorganisation. Från våra larmcentraler i Danmark, Sverige, Norge och Finland tillhandahåller vi akut personlig assistans över hela världen. Dygnet runt. Veckans alla dagar. Året om.
Bild och text hämtad från www.sos.dk/sv


2 kommentarer:

  1. Hej
    en fantastisk program serie, sos International gör ett grymt jobb, jag är en av dem som var med i serien och som du skriver är en olycka aldrig rolig och riktigt jobbig när de händer långt hemifrån, själv har jag ännu inte sett mitt avsnitt vet inte heller om jag kommer göra de.
    men de var kul att se att du tar upp de :) Cheears!!

    SvaraRadera
  2. Hej, vad kul att du lämnade en kommentar i min blogg. Jag minns programmet som du var med i och jag förstår att du kanske inte vill se avsnittet riktigt ännu. Du har ju trots allt upplevelsen inom dig och behöver kanske inte påminnas om hur det var genom att titta på det på tv. Hoppas du blir så pass frisk snart att du kan ge dig ut på nya äventyr. Thailand är i alla fall i mina ögon som ett gift, har man varit där en gång vill man bara tillbaka =)
    Ha det gott!!
    /Annica

    SvaraRadera