måndag 21 mars 2011

Vårtecken den fjärde måndagen

I dag har jag inga egna vårtecken att rapportera,mer än att det blivit ännu ljusare, att fåglarna kvittrar lite högre och att snön på taken börjar tina allt mer. Jag hade sett fram emot de små snödropparna som brukar komma fram i rabatten på framsidan (som nu är helt framtinad) men jag har ju alldelens själv satt stopp för deras framväxt genom att lägga markduk under marmorkrossen =(

Krokusarna vid plommonträdet har fortfarande typ 80 cm snö ovanför sig, så de lär dröja någon vecka till innan de får se dagens ljus.

Därför får det bli en bild jag lånade på nätet som symboliserar våren för min del denna vecka, för krokusar och snödroppar i all ära - den riktiga vårblomman för mig är tussilagon. Hur vackert är det inte när tussilagon blommar i diken och skogsdungar. Vackert gul lyser den upp vår tillvaro...och den är tydligen rätt så bra att använda ur medicinsk synvikel också...

Tussilago, på latin Tussilago farfara, där tussis = hosta. Tussilago betyder "jag fördriver hosta"- växten användes som hostmedicin. Farfara betyder ullig och tittar man på tussilagons stjälk och undersidan av bladen så är de ulliga.

Bild lånad från Naturskolan i Lund

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar