tisdag 22 mars 2011

Stolt mamma ♥

Visst känner man sig stolt över alla sina barn, men idag kändes det lite extra varmt i hjärtat när mellansonen kom hem med sitt historiaprov. Som han har kämpat med detta arbete, han har aldrig skrivit något som är längre än typ en halv A4 åt gången tidigare och nu de senaste två veckorna har han knåpat ihop 10 A4 både fram- och baksida med information om bl. a medeltiden. Eftersom han har en väldigt annorlunda pennfattning som gör att det är jättejobbigt för honom att skriva (helt sjukt att inte skolan har sett till att rätta till detta under de 5,5 år han gått där) känns det extra kul när det går bra för honom.

Provet fick han sedan skriva på dator och då blev det 3 A4 sidor med text för de 31 frågor som ställdes och näst intill full pott ♥

Stora sonen är ju med mig på jobbet och han sköter sig exemplariskt. Artig, trevlig och ovanligt pratsam för att vara honom ♥

Lillen är som lillen alltid är, noggrann med allt skoljobb och alla läxor och har alltid full pott på sina prov (men han får givetvis lika mycket beröm som mellansonen får - gäller att inte glömma bort att ge honom feedback för då kanske han tröttnar ur) ♥

Vet inte vad vi har gjort för att förtjäna så smarta barn?! Kanske helt enkelt beror på att vi aldrig kräver högsta betyg, bara att man gör sitt bästa i alla lägen. Har själv haft en jobbig skolgång så jag skulle aldrig kräva för mycket av mina barn. Dessutom lever jag ett liv där jag alltid ställer för höga krav på mig själv och det är så förbannat jobbigt att alltid vara missnöjd med sin prestation.

Nu ska jag ta min prestationsångest med mig i sängen, för jag har massor av presentationer och möten kvar denna vecka som jag både ska älta i förväg och sedan känna missnöje för i efterhand...kul liv man lever haha. Tur iaf att jag är medveten om problemet och dessutom jobbar hårt för att bli av med det...ett första steg i rätt riktning mot att få känna sig nöjd med sig själv (är nog faktiskt lite nöjd med mig själv för att jag tagit tag i detta problem).

Blev så glad och stolt över mellansonens provresultat. Måste ha känts underbart skönt för honom med tanke på hur mycket "blod, svett och tårar" det låg bakom pluggandet i form av ömmande fingrar och krampande hand ♥

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar