torsdag 13 januari 2011

Getingstungen i januari?!

Tror eller ej, men igår blev jag stungen av en geting! Mitt i smällkalla vintern med en meter snö utanför ytterdörren.

Stressad som sjutton hade jag precis slagit mig ner vid köksbordet för att börja analysera siffror till min rapportering på fredag, samtidigt hade jag precis satt fyr på kaminen. Jag brukar använda en gammal grytvante när jag stoppar in ved i kaminen för att slippa bränna mig. Hur skulle jag kunna veta att det hade flyttat in en gäst i vanten? Han hade inte skickat någon adressändring, inte satt någon dörrskylt på ytterdörren nä, inte ens ställt ut en brevlåda. Men skitförbannad blev han när jag stoppade handen rätt in i hans sovrum.

Stack till som sjutton i fingret och jag sliter ut handen och där dinglar en stoooor geting från mitt långfinger. Skakade av mig getingen och givetvis försvann den som en avlöning. Hann inte gå många minuter innan fingret blev tjockare och tjockare, handen domnade bort och resten av kroppen reagerade med yrsel, illamående och allmänt obehag och svaghet. Pula i mig mina sista allergipiller och sedan började symtomen backa efter ett tag.

Tonåringen ropades ner från ovanvåningen för att lägga i mer ved och han trodde först jag skojade, men när han såg mitt finger började han leta efter getingen och hittade den väldigt slött krypande en bit bort på golvet.
Blev flugsmällan och kremering för getingen, tänkt han ville följa med sina vänner vedträna in i det sista =)

Veden vi köpte härondagen hade förvarats inomhus och antagligen låg getingen i dvala i säcken någonstans och kravlade sig in i grytvanten som låg ovandå veden. Tvivlar på att det finns flera i säckarna, men jag kommer garanterat att vara lite mer uppmärksam ett tag framöver.

Getingen innan sonen klappade ihjäl den och den sedsn fick kremeras i kaminen.
Vi tyckte det var viktigt att den fick föja vedträna den bott på ända in i slutat haha

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar