lördag 1 januari 2011

Året som gick


Försöker titta tillbaka på 2010 och funderar vad vi hade för oss då.
Nu är inte jag någon partymänniska, trivs bäst hemma i lugn och ro så det händer väl inte alltför mycket runt mig.
Men lite hann vi med att göra under 2010:

Stockholm: I Januari var jag och mannen till Stockholm och såg Hairspray, passade på att träffa lilltösen och hennes sambo på lite mat på favoritrestaurangen Mamas and Tapas. Sedan var jag, syrran och de två minsta ner till Stockholm och såg genrepet till finalen i Melodifestivalen. Slutligen blev det ännu några hotellnätter när jag och mannen var ner och åt julbord samt gjorde lite julshopping i slutet av november (bild 11).

Grillat är gott: Vi hade grillpremiär (bild 1) redan den 9 April, snön låg fortfarande i ett tjockt lager så vi fick skotta oss fram till grillen. Vi hade kineser på besök därav den tokiga idén om att grilla fast snön låg kvar i drivor, sedan var grillen flitigt använd ända in i september. Jag hann med att träffa kineserna som kom och hälsade på fler gånger än en, men själva grillpremiären missade jag då jag och en vän var på farsen Liket som visste för mycket.

Bali: den 14 April flög vi med Qatar Airways till Bali för 2,5 underbara veckor i solen (bild2-4). Vi njöt i fulla drag av sol och värme, bad, natur, mat och shopping.

Fester: Många fester blev det under sommaren och hösten, 50-årsfest, 3 st 40-årsfester samt en 20-årsfest. Två av festerna höll vi hemma i vår trädgård under juli (på bild 5 har vi slagit upp partytält för att alla gästerna skulle få plats).

Fotboll: Minstingen i familjen spelar fotboll med SAIK, så det har blivit en del matcher under sommaren och hösten. Till skillnad från tidigare år hade vi mestadels fint väder på matcherna (bild 6).

Vinprovning: Var på min allra första vinprovning (bild 7), visserligen i privat regi men iaf. Vi var ett gäng från jobbet som åt god mat, hade lite vinprovning, spelade boulé samt tackade av en av våra kollegor. Köpte faktiskt en alldelens egen vinranka denna sommar, inte för att kunna göra eget vin utan för att det är roligt att kunna äta sina egenodlade vindruvor. Och vi fick tillslut några söta, små vindruvsklasar.

Tallinn: den 9 September tog vi de två små med oss och åkte med Tallink Silja till Tallinn. En mysig liten tripp till en mysig liten stad. Otroligt mycket vackert att titta på och jag och mannen åker gärna tillbaka men den gången blir det isf även en hotellövernattning så man hinner med mer än några timmar i Gamla Staden (bild 8).

Trädgårdsmys: Vi fick en otroligt vacker sommar så detta år har vi hunnit med mycket mys i trädgården som avslutades med lite höstpiffade blomlådor och krukor på både fram- och baksida (bild 9). Blev även en hel del gjort i trädgården i år, vi bygde förråd samt vedförråd. Vi anlade en lite häck samt piffade till rabatterna med lite marmorkross och solcellslampor.

Hundvakt: Vi har varit hundvakt till Alice vid två tillfällen i år, hon är en otroligt snäll och lättsam hund att ha att göra med och barnen avgudar henne. På bild 10 ligger hon och myser på en filt i en av fotöljerna i vardagsrummet.

Mycket snö: 2010 började med massor av snö och avslutades på samma sätt (bild 12-13). Vi har haft två otroligt vackra och snörika vintrar på raken nu. Jag trivs som fisken i vattnet, älskar snö så länge jag inte behöver vistas utomhus för mycket. Är gärna ute och skottar men längre stunder än så vill jag helst inte vara ute. För även om jag älskar snö så gillar jag inte kyla. Men en kall vinter passar min kropp mycket bättre än en rå, regnig vinter. Och efter att ha installerat kamin samt köpt på oss massor av ved så gillar jag vintern ännu mera.

December & vårat härliga uterum: December 2010 var otroligt härlig månad. Massor av vit snö utanför fönstren och massor av mys i vårt uterum (bild 14-16). Julafton, mellandagar, födelsedagar och nyårsafton. Sprakande kamin, tindrande julgran, massor av tända ljus, familjen samlad, massor av julgodis och god mat - kan det bli så mycket bättre?

Har ju säkert glömt en massa skoj som hände under året som gick, och givetvis har det hänt massor av jobbiga och tråkiga saker också. Men jag väljer att bara minnas det som var bra 2010.

Nu välkomnar vi 2011 och hoppas på ett minst lika bra år som det tidigare. Jag vet ju iaf så mycket att vi om tre veckor precis åker till Marrakech, får väl ses som en bra början på det nya året =)

GOD FORTSÄTTNING PÅ DET NYA ÅRET!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar