måndag 10 januari 2011

Andra kulturer och Gentlemen

Det är massor av fördelar med att arbeta inom en högteknologisk verkstadskoncern med en världsledande position inom utvalda områden. (koncernen hade 2009 cirka 44 000 anställda, försäljning i mer än 130 länder och en omsättningen på  cirka 72 miljarder kronor).


Om man tröttnar på Sverige kan man söka någon av alla de tjänster som utannonseras på intranätet. Man kan välja att jobba inom massor av olika arbetsområden, man kan jobba nära produktionen eller i staberna som håller samman det hela. Det allra bästa är nog att man kan stanna inom samma koncern hela livet men ändå göra massor av olika saker. Det finns eg bara en begränsning och det är en själv.

Jag har ju alltid drömt om en utlandstjänst och någon gång när jag blivit tillräckligt modig kanske jag gör slag i saken. Men tills dess jag finner modet får jag nöja mig med den lilla bruksorten vi bor i. Inget problem för min del, jag trivs bra här och när jag vill uppleva något annat tar vi oss en liten tripp till något mer spännande och exotiskt ställe =)

Men jag har ändå fördelen av att jag träffar på lite andra kulturer och folkslag. Vi har folk i huset som kommer från massor av olika länder, en del av dem har lärt sig prata svenska medan andra tar sig fram på engelska. Är så roligt och intressant att höra dem prata om sina hemländer och traditioner. Och alla är så artiga, välklädda och väluppfostrade, inte som många ohyfsade svenskar. De håller upp dörrar, de vill bära våra väskor och skjutsa oss till våra bilar (vi vanligt fotfolk har ju bilarna på parkeringar en bit bort). Och många kindpussar och handskakningar blir det =)

Ena riktiga Gentlemen (and women)...där har svenska män och kvinnor något att lära sig från (inklusive mig själv)

Kostym är lika snyggt på män som på kvinnor.
Bild lånad från 2nd.se

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar