lördag 25 december 2010

God fortsättning

Efter en mycket stressig julaftonsfm kunde vi njuta av lugn och ro och god mat på em.
Mamma, syrran, svärmor och hennes sambo kom och åt och öppnade julklappar.

Tidigare år har vi alltid ätit julmat hos mormor och morfar och förra året hos en av mina morbrödrar, men i år valde vi att fira julafton enbart hemma hos oss. Och det kommer jag att göra i många år framöver, gud vad skönt att slippa stressa runt på olika ställen. Stressigt blev det ändå, men på ett skönare sätt.

Mitt i all förberedelse fick jag till min stora glädje syn på att de åter sänder Trolltyg i Tomteskogen, oj, här snackar vi julglädje och julkänsla ända ut i fingertopparna (visserligen sändes aldrig detta program på julafton när jag var liten, men det hör till julen att se denna underbara film).


Vi hade lite julbord med den vanligaste julmaten. Janssons frestelse och lutfisk har dock ingen plats på vårt julbord - hua. Däremot har julskinkan, prinskorven, hemmagjorda köttbullar, revbensspjäll, kokt potatis och sill en given plats tillsammans med kalvsylta, salami, lax och leverpastej och lite annat smått och gott. Gjorde även ägghalvor med min starka räkröra- mums.

Blev ingen efterrätt utan istället tog vi julgodis i massor till kaffet och julklappsöppningen.

Idag myser lillen omkring i sin nya turkosa filt och mallansonen har satt på sig sina nya sköna Adidasbyxor. Tonåringen är lite sen i startgroparna så trots flera veckors tjat var det först igår han beställde sin julklapp, en HTC Trophy. Tror alla var nöjda och glada för sina julklappar =)

Sitter precis och beställer en reseguide till Marrakech, så vi kan få ut allt det bästa av vår korta tripp dit i januari. Annars roar jag mig med att tvätta i den gemensamma tvättstugan idag medan mannen är och tränar innebandy. 

GOD FORTSÄTTNING PÅ ER!

Julen 2010 hemma hos oss
Julgran med massor av klappar
Trolltyg i Tomteskogen (äntligen är den tillbaka på TV igen)
Julgodis i massor
Julbord för första gången hemma hos oss - en ny tradition kanske

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar