lördag 13 november 2010

Jädraås Herrgård - Jultallrik med småvarmt och prins Danieltårta

Min morbror med familj drev tidigare Jädraås Herrgård och det är verkligen ett vackert ställe sommar som vinter. Inte helt felaktigt har de en slogan på hemsidan som säger "Onödigt vackert". Om det inte vore för att vi bor så pass nära skulle jag gärna vila upp mig några nätter på detta ställe.

Nu ska jag och mannen till Stockholm den 26 nov och äta julbord där, annars hade jag gärna tagit en sväng till Jädraås Herrgård och testat deras jultallrik med småvarmt.

I Augusti skrev jag om att Arga Snickaren var i stan, det visade sig sedan när programmet sändes i TV att de varit hemma hos en kille jag lekte mycket med som barn. Ser på nätet nu att de övernattade på Jädraås Herrgård när de var här och jobbade =)

Vackra vinterbilder från Jädraås Herrgård, de tre överst är lånade från deras hemsida, den nedersta är en av de bilder mäklaren knäppte förra året i samband med försäljningen.

Den nya ägarinnan har komponerat ihop en egen tårta till traktens nyblivne prins: Prins Danieltårta, recept se nedan. Den ser verkligen smarrig ut och jag bara måste testa att baka den någon gång. Tydligen har den sålt som smör i solsken så den är nog lika god som den ser ut.

Prins-Daniel tårta
Denna tårta bakas och serveras på Jädraås Herrgård Jädraås Ockelbo

Ingredienser:
Smördeg på rulle
4 äggulor
2*250 gr kesella
2 dl socker
1 tsk vaniljsocker
8 gelantinblad
blåbärssylt
blåbär
blåbärssaft.
gelantinblad
2,5 dl vispas grädde
2-3 blad gelantinblad
sockerkaksbotten

Gör så här:
1. Grädda smördegsbotten, i en form med avtagbar botten. 200gr 20 min
2. Lägg gelantinet i blöt 5 min
3. Rör ihop äggulor, socker, kesella, vaniljsocker.
4. Smält gelantinet i lite vatten, blanda i äggsmeten.
5. Blanda ihop blåbär + blåbärssylten, bred över smördegen, lägg på sockerkaksbotten.
6. Häll över äggsmeten, se till att det täcker. Stå i kyl 1 timme.
7. Vispa grädden häll i det blötlagda gelantinet, täck äggsmeten. Stå ikylen ett tag.
8. Blanda blåbär med blåbärssaften häll i det blötlagda gelantinet (1 blad / deciliter saft)
9. Täck tårtan med blåbärskrämen ( kylen 30min)
Recept och bild lånad från jadraasherrgard.se
Receptet och fina bilder finns också att hitta i ett reportage av Svensk Damtidning från den 16 september.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar