lördag 20 november 2010

En helt vanlig utlämnande dag hos sjukgymnasten

Finns få saker jag hatar så mycket som att stå halvnaken framför annat folk än min närmsta familj och igår var jag ju tvungen att stå i trosor och bh framför sjukgymnasten och göra gud vet vad för övningar. Han har klämt och känt och bänt och böjt och jag har stått på ett ben, två ben, skuttat omkring och krumbuktat mig.

Efter att ha förnedrat mig på alla sätt och vis i 15 minuter frågar han om det känns obekvämt att vara där...dahh...behöver man fråga sånt? Finns det verkligen någon som tycker det är kul att hoppa omkring på ett ben utan knappt en trasa på kroppen??

Sen var det givetvis dags att lägga sig på massagebänken och då började vi samma procedur igen. Alla böjliga och oböjliga delar i nedre delen av kroppen har han böjt, snurrat, vridit och tryckt på. Samma fråga om och om igen, gör det ont om jag gör så här? Själv hade jag ingen tanke på huruvida det gjorde ont eller inte kunde bara fokusera på att jag låg utan mina kläder med en karl halvt om halvt liggandes ovanpå mig ibland. Fast såvida man inte bara älskar S&M och sjukgymnasten är sjukt snygg så tror jag ingen upplever någon upphetsning på den där britsen, man vill liksom bara därifrån så fort som möjligt och ALDRIG mer komma tillbaka!

Tydligen så var min rygg rätt så kass för han vill ha dit mig flera gånger. Han jämförde den med folk i 75 års åldern (inte undra på att jag känner mig trött och sliten jämt, jag borde ju ha gått i pension för många år sedan). Nu hann han bara titta på den nedre delen av ryggen, när han tycker att jag blivit bättre där ska han gå in på mina axlar och nacke. Hittade iaf tre punkter på ryggraden som han knäckte till rätt så rejält och vips ökade rörligheten i ryggen till en 65 åring...bara 30 år kvar att jobba bort!

Förutom en rätt så stel och trött rygg hittade han en öm knöl i magen, tydligen går en del av höftböjarmuskeln genom magen och ner i ljumsken. Den muskeln som sitter på vänster höft (där jag främst har mina problem) jobbar stenhårt och har krampat ihop sig i en hård muskelknut, även när jag ligger alldelens stilla och den rimligtvis skulle vara helt avslappnad. Finns inte så mycket att göra åt den utan det är hård träning för att stärka ryggen och höften som gäller och då kommer muskeln att få mindre jobb och därmed återgå till ett mer normalt läge. Högra muskeln däremot hade inga som helst problem.

Nu är det bara 1,5 veckor och minst 7 träningspass kvar tills jag ska förnedra mig på exakt samma sätt igen...kan inte påstå att jag längtar. Fast om resultatet blir att jag blir ung, pigg och glad igen så kan det väl vara värt att hoppa omkring som en galen knarkare med snedtänning några gånger till.

Nu måste jag införskaffa mig en egen pilatesboll så jag kan träna framför tvn och slippa springa ner på gymet fem dagar i veckan. Tänk vad bra, då kanske man blir riktigt slim och fin inför Beach 2011 =)



Här är två av de övningar man kan göra för att stärka rygg, lår och rumpa.
Bilderna är lånade från aftonbladet.se

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar