fredag 29 oktober 2010

Fredagsfika*2

Full fart på jobbet hela dagen igår och sedan fort hem för att baka inför dagens fredagsfikor på både skola och jobb. Gick i vanlig ordning inte riktigt som det skulle, slog mig när jag kom hem att det är svårt att göra tårta utan grädde. Var bara till att tänka om, Snoddas fick det bli istället. Då upptäcker jag attt havregrynen nästan är slut och mellansonen ska ju bjuda på chokladbollar. Bara till att köra ut bilen ur garaget och åka och handla. Så nu är skafferiet välfyllt inte bara på socker av alla dess slag utan även på mjöl och havregryn =)

Blev både en stor Pinnocchiotårta, en omgång Snoddas och över 40 stora Chokladbollar innan kvällen var över. Nu funderar jag mest hur jag ska få tårtan till jobbet utan att krascha den, men det är ju inte första gången jag bjuder på tårta så det ska väl gå bra även denna gång.

Fredag idag alltså, men jag känner ingen äntligen fredagkänsla tyvärr. Är så superstressad att jag önskar det vore onsdag så jag hann ikapp och kunde få slappna av och tycka att det är skönt med fredag. Men jag hoppas känslan infinner sig under dagen, om inte annat tills fredagsfinalen i Idol drar igång ikväll klockan 20.

Håller tummarna för skapligt väder i helgen, har lite småplock kvar att göra ute i trädgården. Kanske en långpromenad skulle vara på sin plats också.


Idag bjuds det på Pinocchiotårta på jobbet, tårtan är både enkel att slänga ihop och supergod.
Ett lager sockerkakssmet, ett lager maräng och lite grädde i mitten. Sedan brukar jag riva lite emaksatt mörk choklad ovanpå istället för mandelspån som receptet säger att det ska vara.
På sommaren skivar jag gärna jordgubbar och lägger på grädden, men jag gillar inte frysta bär så på vintern kör vi med bara grädde.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar