söndag 19 september 2010

Äppelkaka - två olika recept

Vi har en hel hög med äpplen som ingen vill äta, så idag får det bli till att baka 2 st äppelkakor. Blir en bra efterrätt till vår mumsiga middag ikväll.

Har två stycken recept jag tänkte testa, båda är bra på det sättet att man slipper knåda ihop degen. De innehåller dessutom väldigt olika ingredienser. Får vi se vem av dem som är godast =)

Äppelkaka 1
Ingredienser
5 st äpplen
1 dl råsocker
2 tsk kanel, mald
2 dl ströbröd
50 g mandelspån
75 g smör

Gör så här
1. Sätt ugnen på 200°. Kärna ur och skär äpplena i tunna klyftor. Blanda dem med socker och kanel i en skål.
2. Bred ut dem i en smord form, ca 24 cm i diameter.
3. Strö över ströbröd och mandelspån.
4. Hyvla eller klicka ut smör överst.
5. Grädda mitt i ugnen ca 40 min.

Äppelkaka 2
Ingredienser
5 st äpplen
1 dl vetemjöl
0,75 g råsocker
1 krm vaniljsocker
80 g smör

Gör så här
1. Sätt ugnen på 200°.
2. Kärna ur och skär äpplena i tunna klyftor.
3. Blanda vetemjöl, strösocker och vaniljsocker. Strö det över frukten.
4. Skiva det kalla smöret med osthyvel och lägg det på mjölblandningen.
5. Grädda mitt i ugnen 20-25 min tills äppelkakan fått gyllenbrun färg och knäckig yta.

Båda äppelkakorna serveras med fördel tillsammans med vaniljvisp, vaniljglass eller lättvispad grädde.


Otroligt smidigt att bara skiva smöret över resten av ingredienserna. Äppelkaka 2 har vi redan smaskat i sig, den blev inte spec snygg (så den fick helt eneklt inte vara med på bild), ska baka den i en mindre form nästa gång eller ta 1,2 sats av smuldegen. Men god blev den iaf =)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar