fredag 25 juni 2010

Goda grannar?

Vi har massor av goda grannar där vi bor, sedan finns det en som det skär sig litegrann med emellanåt. Det är ständigt en massa gnäll om att våra barn skjutit bollen på deras husvägg eller tomt. Jag förstår dem till viss del, men barn är barn och de låter och bollen hamnar inte alltid där den ska. Vad jag inte förstår är att det är just dom som gnäller, om man har fött upp en massa egna barn som under många års tid gjort livet surt för två hela kvarter så borde man kanske ha något högre toleransnivå än andra. Men här är det tvärsom, alla andra tycker det är ok att barn låter men inte dom.

Mellan våra hus finns en allmänning som kommunen äger, eg bara en liten gräsbeklädd vägstump. I höstas parkerade grannen en bil där som skulle lagas (andra människor gör sånt i garage) och den bilen blev kvar där ända tills vi för någon vecka sa att det var dags att flytta bilen (nu står den 30 meter bort i uppfarten till området). Då började de istället parkera bilar där titt som tätt, inte för i och urlastning utan i flera timmar. Jag tycker det är helt ok att ställa bilen där för ioch urlastning eller om den ska tvättas. Många gånger när vi kommit med vår bil fullastad med saker så har de stått parkerad där.

Droppen kom häromdagen när barnens kompis råkade skjuta en boll på bilen (och vi pratar inte om någon lyxkärra direkt) och killen blev tokig. Vi försökte förklara att det var fel att perkera bilen där, men det gick inte hem.

Så igår åkte jag och köpte blommor och planterade i två urnor som ändå bara stod och skräpade hos oss, dessutom lade vi på jord och slängde på gräsfrön. Grannen mitt emot är helt på vår linje, så vi känner att vi inte är ensam om att tycke att detta är ett problem. Mannen sa att de kommer att flytta blomlådorna, men jag protesterade och sa att så korkad kan de väl ändå inte vara. Men jo...i morse stod blomlådorna och plattorna vi ställt dem på uppställd bredvid vår gård och en lapp låg i brevlådan.

De har skickat ett mail till kommunen och frågat vems marken är samt om man verkligen får sätta upp plank istället för staket. Svaret blev att det är kommunens mark och att det klassas som parkmark (vet inte om de riktigt förstår att park betyder just park och inte en förkortning av parkering) samt att plank högre än 2 m kräver bygglov (otur vårt plank är bara 1,88 m).

Mannen ställde helt sonika tillbaka blomlådorna så nu väntar vi på vad som ska hända härnäst. Jag som gärna vill tror det bästa om alla människor måste säga att jag är hemskt besviken på att man sjunker så lågt.

Det blev ett långt inlägg, men jag var så arg så jag måste skriva av mig lite så jag kan åka bort och fira midsommar med ett glatt humör.



Gårdagens projekt var att plantera blommor samt så gräsfrön på allmänningen. På den översta bilden ser ni varför vi satte plank mot grannen, vi vill helst slippa se all bråte som ligger på deras gård.

Förra sommarens projekt: skärmvägg samt denna sommars nyplanterade häck


Dessa små skärmväggar åkte upp härom veckan, för att skärma in altanen lite. Stegen bakom hör till det ständigt pågående projektet: skorstenen =)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar