onsdag 12 maj 2010

Vitis Boskoop Glory


Nu är vår lilla vinranka på plats i sin kruka, liten och ynklig och utan den minsta lilla press om att behöva leverera några druvor i år - men nästa år kanske?!
Ser ju ut som om det kommer att hända någonting med den iaf, är en stor knölig knopp på den.
Nedan ser ni hur druvorna ser ut när de växer i lite varmare klimat, där vi bor i södra Norrland kan man inte förvänta sig samma resultat, iaf inte i kruka och utan växthus.
Bilden har jag lånat på internet

3 kommentarer:

  1. Jag har också köpt en Boskoop Glory i dag. Den var lite större än din och hade två små börjor till druvklasar. Satte den i växthuset.Ska bli spännande att se om den trivs. lycka till med din vinranka!

    SvaraRadera
  2. hittade hit då jag oxå idag köpt samma vinranka som du. vad jag fattat så är det bra för plantan/ett måste? att den får i 3-4 år växa till sig och skaffa ett bra rotsystem och att du vår vänta på vindruvorna. Så har jag förstått det och det är ju bra för härdigheten om rotsystemet blir starkt. Och vinrankors rotsystem ska växa långt ner, kruka på längden. Lycka till med din odling, jag är inne på 3 vindruvan nu och det ska bli kul, man behöver ju inte dra upp så många klasar tänker jag. Växthuset mitt ska få bli till hjälp, men det återstår ännu fler frågeställningar -

    hälsningar lena

    du kan väl skriva lite hur det går, man trodde aldrig man skulle bli så lockad som man nu blivit.

    SvaraRadera
  3. knopparna som kommit så där som dina - har jag nypit bort, för att den som sagt ska satsa på att plantan ska bli stark och motståndskraftig. Man vill ju gärna göra rätt, för annars tar det 3-4 år till- och i den takten får man ju aldrig några druvor.../ lena

    SvaraRadera