söndag 21 mars 2010

Vinterland

Jaha, då var hela världen vit igen. Våren syns det inga som helst spår efter, bara en massa vit snö så långt ögat räcker.

Åt en gudomligt god middag igår, är inte mycket som slår rostade rotfrukter i ugnen. Men efterrätten hanns inte med då jag såg i receptet att tillagningstiden var minst 3,5 timmar...och för att förtydliga mitt ordval marängskålar, så är det helt enkelt så att man gör marängskålar i mazarinformar som man sedan lägger fruktsalladen i. Såg receptet i Buffé och tyckte det lät smarrigt, men det får vi ta någon annsn dag när vi har mer tid.
.
Idag var vi bjuden på lunch hos mamsen, var ett glatt gäng på 7 personer (om man bortser från den hängiga mellansonen som var allt annat än glad) som samlades i mammas lilla kök. För oss vuxna fanns det Paltbröd med fläsk eller Kålsoppa att välja på, barnen hade beställt köttbullar, mackaroner och gräddsås (tänk vilka små gourmeter man har uppfostrat). Äkta svensk husmanskost med andra ord. Vi åt så magarna höll på att spricka och sedan hade jag turen att få massor av mat med mig hem =). Så nu har jag matlåda minst två dagar framöver, för kålsoppan får jag nog äta hemma. För hur gott det än är så luktar den verkligen förjä*ligt.
.
Hade tänkt hinna med en sväng till gumsan idag, men när ena sonen är sjuk så går det inte att lämna dem ensamma, för lillen kan vara enerverande även i friskt tillstånd och när man har ont i huvudet och allmänt hängig orkar man inte med en lillebror med överskottsenergi. Så jag får stanna här hemma och försöka roa lillen så han ger brorsan lite andrum.
.

Maränggrottor med fruktsallad och vaniljmascapone lät som en smarrig dessert som jag bara måste prova någon gång. Recept finns att hitta i Buffé.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar