söndag 10 januari 2010

Lördagen blev en filmdag

Sprang som en galning fram och tillbaka till tvättstugan i går, men nästan allt hann jag tvätta trots att det bara fanns en maskin som fungerade. Varje gång jag bokar stora tvättstugan får jag två känslor, både en skön känsla över att få allt i tvättkorgen tvättat på samma gång och mer än hälften torkat i torktumlaren. Men samtidigt är det lite jobbigt att behöva städa före man använder den eftersom många verkar strunta i att städa efter att de har varit där. Sedan måste jag ju städa efter att jag är klar också.

Resten av dagen och kvällen (och en liten bit in på natten) spenderade vi framför tvn, hann titta på tre filmer. Först såg vi Johan Falk - Leo Gaut, sedan tittade vi på Crossing Over och slutligen blev det Wallander - Tjuven. Var väl ingen av dem som klassade sig in på någon topplista över bästa filmer jag sett, men alla var helt klart sevärda på sina sätt. Nu är jag ett sort fan av Wallander, Beck och numera även Johan Falk, så jag tenderar säkert att tycka filmerna är bättre än de som inte sett de övriga. Men när man följer samma karaktärer så får man en helt annan känsla, man vill liksom bara ha mer, vet vad hände sen.

Crossing Over däremot var en liten annorlunda film, ett gripande drama som innehåller massvis med skrämmande och tänkvärda saker. Den handlar om de tusentals människor som varje dag riskerar sina liv när de korsar gränsen till amerika. De som klara sig tvingas leva ett hårt liv som illegala immigranter. Se den...

Utanför fönstret skiner solen vackert på den gnistrande snön som ligger som ett tjockt täcke över precis allt. Skulle gärna ta mig en promenad om det inte vore för att det är -17,5 grader trots solens tappra försök till uppvärmning. Blir till att stanna inne i stugvärmen idag också.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar