tisdag 11 augusti 2009

Liseberg

Gårdagen spenderades på Liseberg, en hel del gnäll men också en massa skratt. Massor av folk var det och köerna till karusellerna var inte allt för roliga. Själv åker jag ingenting som snurrar, men gärna en massa berg och dalbanor. Men tyvärr hinner man inte så många åkturer när det är runt 30 minuters väntetid på att få sätta sig i vagnen. Hann iaf med tre svängar med Lisebergsbanan, en tur med Kanonen, en med Balder, två turer i Pariserhjulet samt ytterst motvilligt och i nyköpt poncho en tur i FlumeRide.

Lillen är helt tokig i karuseller, hann vill åka allt som är för stora, tuffa människor, ingenting som är för barn i hans ålder. Tyvärr får han inte åka allt han vill ännu, fattas fortfarande några cm i längd. Han följde med mig upp i Balder och skrattade så han höll på att kikna, han åkte dessutom den nya karusellen i Liseberg - Hanghai - med sin pappa och skrattade lika gott då.

Mellansonen är lite svårare, han gillar inte sånt som går fort, om man bortser från Slänggungan som han kan åka obegränsat antal gånger.

Den stora sonen är ju tonåring, och så som alla tonåringar ska vara så vill han inte umgås med sin familj och inte erkänna att någonting är roligt. Så han gick mest omkring och muttrade om hur trist det var och klev enbart in i tre karuseller. Däremot har han säkert kunnat bränna alla pengar i världen i spelhallen.

Den enorma mängden folk berodde nog dels på helgens Madonnakonserter samt direktsändningen av Lotta på Liseberg. Vädermässigt hade vi gristur, det utlovade dåliga vädret stannade vid tre små omgångar av regn =)




Balder
"Balder har flera gånger röstats fram till "Världens bästa berg- och dalbana i trä" av internationella experter. Ta en tur så förstår du varför!

Åkturen börjar i en hisnande 70-gradersbacke, 36 meter upp i luften, fortsätter över höga berg och djupa dalar i mer än en kilometer, innan den sedan avslutas med en enorm längtan att börja om igen.

Balder är 1070 meter lång och dubbelt så hög som den gamla träbergbanan. Maxhastigheten är 90 km i timmen och första backen har en fallvinkel på hela 70 grader! Färden tar drygt två minuter och under tiden upplevs negativa g-krafter (känslan av att man lättar från sätet) inte mindre än tio gånger. Balder bjuder onekligen på en gudomlig åkupplevelse!Vid första anblicken ser Balder ut som ett stort plockepinn. Och på sätt och vis stämmer det. Det tog ett femtiotal byggnadsarbetare drygt ett och ett halvt år att "plocka ihop" Balder. 190 000 löpmeter virke och 140 ton bultar och förband senare står nu banan stadigt - ett göteborgskt landmärke har kommit för att stanna.Balder är den största enskilda attraktionsinvesteringen i Lisebergs historia. Drygt 100 miljoner kronor kostade kalaset, men visst var det värt vartenda öre?För att kunna bygga Balder grävdes det ett hål som var 5 400 kubikmeter stort. Det motsvarar nästan 6 miljoner 1-liters mjölkpaket! Betongplattan som Balder vilar på är 6 450 kvadratmeter stor. Skulle du vilja parkera några bilar där, t ex Volvo Duett från 1963, skulle du få plats med 3 370 stycken! Om du parkerar väldigt tätt förstås...Under betongplattan finns det 300 pålar. Lägger du ut dem i rad blir sträckan 6 km lång! I betongen finns järnstänger (armeringsjärn) som gör den starkare. Lägger du ut dem i en rad blir sträckan 23 mil lång! Det motsvarar avståndet Göteborg-Helsingborg.Det är förresten tur att Balder inte lider av tandläkarskräck. Det borrades 6 200 hål i den för att få fast alla träbjälkar."







Text och bild från Liseberg.se

Kanonen

"Kanonen är en synnerligen explosiv berg- och dalbana. Tåget skjuts ut ur stationen likt en kanonkula och når sin toppfart på två sekunder.

Efter 90 graders stigning sitter man på toppen av en 24 meter hög puckel. Ett ögonblick eller så. Sedan bär det av 90 grader rakt ner. Och då är det verkligen rakt ner! Mot vattnet. Tåget rusar vidare och man flyger över en puckel som gör att man lättar från sätet och tappar andan för en sekund. Sedan är det dags för nästa prövning: en 20 meter hög loop. Efter ett antal överdoserade kurvor dundrar tåget in i en 360 graders heartroll, vilket innebär att rälsen vrider sig ett varv runt sin egen axel. 1 minut och 13 sekunder efter startskottet stannar tåget återigen på perrongen och man kan andas ut. Sedan är det bara att ge sig på det igen."





Text och bild från Liseberg.se


Lisebergsbanan

"Det här en av Europas högsta bergbanor. 5 tåg kan köras samtidigt med plats för 110 gäster. Den är specialdesignad för Liseberg."


Text och bild från Liseberg.se


Lotta på Liseberg

"Sedan 2004 har Lotta Engberg tillsammans med kapellmästare Curt-Eric Holmquist kört allsång från Stora Scenen på Liseberg. Allsången har ända sedan starten dragit storpublik till Liseberg och nu får även resten av svenska folket chans att stämma upp. Precis som tidigare bjuder Lotta Engberg Sveriges artistelit att sjunga med.– Äntligen ska fler få se hur underbart kul vi har i Göteborg och världens goaste publik ska få bli ännu större. Massor av allsång och massor av härliga artister. Jag längtar till sommaren, säger Lotta Engberg."



Text och bild från Liseberg.se

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar