torsdag 13 augusti 2009

Från Göteborg till Karlshamn

Igår checkade vi ut från hotellet i Göteborg och började vår resa efter väst- och östkusten, vaknade med värk i hela kroppen och huvudet så resan kändes inte allt för trevligt. Tog vårat första stopp i Tylösand - kallt, blåsigt men otroligt vackert. Fortsatte mot Mellbystrand - lika kallt, blåsigt och vackert även där. Vidare mot Löddeköping för lite shopping. Väl på hotellet i Malmö kröp jag ner i sängen och slocknade, resten av familjen gick hem till mannens bror och hans familj och umgicks några timmar. Själv sov jag tills klockan ringde 8.30 i morse, inte ett dugg utvilad, men lite, lite piggare i kroppen.


~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Åt en riktigt god frukost, packade ihop, hann träffa mannens bror i 30 minuter och sedan iväg. Tog en tur till Västra Hamnen och Turning Torso, men det var blåsigt och regnigt så vi for fort vidare. Men med en fotbollstokig man i bilen kan man ju inte lämna Malmö utan att ta en sväng förbi Zlatans hus. Dagens andra stopp blev Sveriges sydligaste udde; Smygehuk, plockade en massa kalkstenar till vår rabatt (hade en diger samling sedan tidigare år som jag blev tvungen att lämna kvar när jag flyttade sist pga av all snö i rabatterna). Tredje stoppet blev Ystad, älskar verkligen den staden, liten och mysig. Åt lite lunch på Prince Charles, alla var väldigt nöjda med maten och jag måste få säga att ingen av oss ätit godare pizzor - tyvärr lite för långt att åka och äta på våra fredag-äta-ute-dagar. Sedan var vi ner till hamnen och kollade på flyguppvisning med Jas Gripen samt lite krigsfartyg och pansarvagnar. Hann med lite shopping i Ystad också.


~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Vädret har pendlat dessa dagar mellan regn och sol, så var också fallet idag, men vi har haft turen att de flesta regnväder kommit när vi suttit i bilen på väg mot nästa äventyr. Dagens fjärde stopp blev Kåseberga och Ales stenar, ungarna är mer imponerad av den långa klättringen upp än av stenarna men ändå. Utsikten är magnefik och i dag klättrde vi ända ner på stranden, inte det lättaste men tanke på lutningen och den lösa sanden - men ett äventyr i sig. Väl nere i Kåseberga igen stöter vi på en pensionerad kollega till min man som vi pratar med en stund. På väg till bilen hör jag någon ropa mitt namn och där står en kollega till mig från Stockholmskontoret...tänk vad världen är liten haha. Är tydligen i Kåseberga man ska åka om man vill träffa folk man känner =)
In i bilen igen och denna gång med sikte mot dagens slutmål...Karlshamn, turen gick efter kusten via Simrishamn, Kivik och Kristianstad. Oj vad många fina hus vi sett idag och mysiga små samhällen och äppelodlingar och fina stränder och mysiga restauranger och hamnar. Tänk vad skönt det skulle vara att få resa här utan barn som gnäller om allt vi vill stanna och titta på...

Checkade in på hotellet och tog sedan bilen in till centrum där vi hittade en pizzeria i den sena timmen. Fick så mycket mat att vi lätt kunnat föda en till familj, men min mat var iaf god =)

I morgon har jag lovat lillen ett dopp i poolen innan utcheckning, färden går då efter kusten upp mot huvudstaden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar