söndag 5 juli 2009

Oväder

O vilket regnväder det blev igår, vi hade poat på hela dagen och precis satt upp den nyinköpta partytältet...då slog ovädret till. I samma veva skulle jag åka ner på stan och hämta blommor jag beställt, var totalt dyngsur redan när jag kom ner till bilen, var kaos eftervägarna med bilar som körde fast i vattenmassorna. Själv räddade jag mig upp på en parkering och satt en stund panikslaget och tittade på vattnet som forsade fram på gatan, var som att se ut över en rasande älv, både vägen och trottoaren var helt täckt av virvlande vatten. Tog till lsut mod till mig och fortsatten min färd upp mot stan men i stort sett noll i sikt, regnet slog mot rutan och trots högsta läge på vindrutetorkaren så hann man inte mota bort vattnet.


Tog mig ner och stäldes inför nästa problem, lika mycket vatten på gågatan. Fanns bara ett alternativ och kliva rakt ut...med vatten halvvägs upp på vaden traskade jag vidare mot blombutiken ( de stackarna hade givetvis hela källaren full med vatten - och brandbilen kom i full fart några ögonblick senare för att börja länspumpa alla butiker). Lika fort och överraskande som regnvädret drog in så försvann det igen...och vattenmassorna likaså. På vägen hem var det visserligen stora vattenpölar, men inte längre någon fara för att köra fast.


Under tiden jag var ute på mina strapatser stod resten av familjen tappert i partytältet hållandes en varsin pinne för att förhindra att det blåste bort i stormbyarna.


Sedan var ovädret över och solen sken upp...vi kunde grilla och äta och umgås som om ingenting hade hänt. Lustig hur det kan bli...

Bilden lånad från www.gd.se

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar