tisdag 28 april 2009

Orättvisor

Försöker ideligen förklara för barnen att vi lever i en orättvis värld, att det bara är att bita ihop och acceptera orättvisorna. Men idag påmindes jag om en orättvisa som retar upp mig enormt. Pga min skada i matstrupen kan jag inte svälja hela tabletter, alltså måste jag ha medicin som kan delas eller lösas i vatten. Jag är noga att tala om det för läkaren så jag slipper hålla på att krångla och byta mediciner och sedan påpekar jag det än en gång på apoteket att jag bara kan ta den likvärdiga, billigare sorten om den är delbar. Men det är den ju inte alla gånger och då blir medicinen helt plötsligt inte subvenktionerad. Det kallar jag orättvist! Jag har inte valt att ha det så här, jag står inte på pin kiv på apoteket och säger att jag inte kan ta den och den medicinen...jag kan verkligen INTE ta den. Så idag var det bara att punga ut med över 500 spänn för en medicin som skulle ha blivit gratis för alla andra *suck*. Samma sak gäller för en av sonens mediciner, det finns ingen likvärdig medicin han kan ta och då kostar det 640 kronor för tre veckor. Så grattis apoteket, en än gång har jag lagt en stor del av min lön i er kassakista. Men men någon måste ju skjuta till pengar om vi ska vända den här krisen...så varför inte jag?


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar