onsdag 11 februari 2009

Blommogram

Efter en lång sovmorgon tog vi oss en stärkande promenad i vinterlandskapet. Är så vackert vitt både på marken och i träden. När vi kom hem låg en lapp i brevlådan om ett blommogram, vem kunde ha skickat blommor till oss? Ingen fyller år just nu och inget annat har hänt för att föranleda ett blommogram, nyfiket fick vi snällt vänta tills strax efter 17 innan de kom och levererade en ruskigt vacker bukett. Tydligen saknar de mig enormt mycket på jobbet för blommorna var från mina arbetskamrater - blev så otroligt rörd att de tänker på mig.



Efter lunch tog jag mig för att måla lite tak medan mannen åkte iväg för att hämta den nya varmvattenberedaren. En snäll granne, utblildad rörmokare kom över och hjälpte oss tömma och plocka bort den gamla och sedan installera den nya, och nu har vi vatten igen - visserligen bara kallt, men om några timmar även varmt. Måste nog ta oss ett bad hela familjen i morgon och fira att vi har en ny varmvattenberedare som vi kan få hur mycket varmvatten som helst från =).



Eftersom vi var utan vatten en stund passade vi på att besöka ett par vänner som har restaurang för att äta middag, och som vanligt när man äter mat ute så äter man alldelens för mycket. Kommer att bli en orolig natt dels för all mat man stoppat i sig som kroppen ska försöka bryta ner och dels för att det är dags för läkarbesök i morgon och jag vill verkligen inte gå dit. Är rädd för vad läkaren ska säga om en ev förlängning på min sjukskrivning samt hur han ska reagera när jag erkänner att jag slutat äta min medicin. Vet ju att det är jag som bestämmer om jag ska fortsätta vara hemma, men jag vet ju inte om jag är redo för jobbet eller inte. Lutar åt att jag börjar jobba igen redan på fredag eller på tisdag nästa vecka.



Hade en rätt så kämpig natt och även hela dagen idag har varit tung, vissa stunder är saknaden större än andra. Sover väldigt dåligt och när jag väl somnat drömmer jag konstiga, sjuka drömmar (inte alls likt mig). Min morfar har aldrig jobbat som snickare men han tyckte väldigt mycket om att hålla på med händerna. Allt från stora projekt som att bygga hus och altaner - till mer vanliga projekt som att måla och tapetsera samt att påta i trädgården - till småpyssel som att göra ljuslyltor, tavelramar, tomtar, vattenmätare, fågelmatare, kyrkor, måla tavlor, snida träskedar, etc. Två gånger om året hade han lite utdelning där vi på sommaren fick samlas i garaget och på vintern nere i hans älskade källare. Oftast hade han gjort en typ av saker till barnen och en annan sak till oss vuxna. Och de två saker jag gillar allra mest är en ljuslykta samt en träkyrka. Kyrkan har jag normalt sett bara framme över jul, men nu har den fått stanna kvar i fönstret lite längre, tror den får stå kvar för alltid faktiskt. Min morfar var inte bara snäll och hjälpsam, han var även duktig på många saker. Tänker på honom mycket när vi håller på med rusten.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar