tisdag 23 december 2008

Julstress


Varför denna hysteri varje år? Fösrt stressar man som en tok för att hinna med allt man ska innan jul, sedan stressar man runt till allt och alla man känner för att äta och umgås en liten stund innan man stressar vidare till andra släktingar. Man köper en massa dyra saker till varandra som många gånger inte alls tycks om av mottagaren, man ojar sig över dumma, jobbiga mostrar och fastrar som lyckliga över en stunds sällskap aldrig slutar att prata om sina krämpor så pass detaljerat att julskinkan åker hiss i matstrupen. Ja, listan kan göras lång. Alla har det givetvis inte så illa, och inte jag heller, men när man pratar med folk och läser andras berättelser så inser man att julen kan vara jobbig för många.

Stressen, den upplever nog många iaf. Jag hade turen att mannen redan handlat all mat och många julklappar redan på fm så idag slapp jag att känna mig stressad. Tog äldsta sonen med mig till Köpis för att inhandla de sista julklapparna, var rätt så lite folk och köerna var helt överkomliga. Köpis var snabbt avklarat så vi tog en sväng till Gävle där vi var upp till en arbetskamrat med en blomma. Där gömt mitt i Villastaden ligger en hel drös med fina lägenheter, gammala men charmiga. Efter det åkte vi hem och slog in alla julklapparna, så nu ligger de allesammans och trängs under granen. Själv ska jag ta och sova och imorgon är det JULAFTON!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar